Asiantuntija

Olen FM Hanna P. Korhonen, itsenäinen työn digitalisoinnin ja viestinnän konsultti. Erityisalaani ovat intranetit, digitaaliset työympäristöt, kollaboraatioratkaisut ja työyhteisöviestintä sekä digitaalisten työvälineiden käyttöönotto, työkulttuurin muutos ja muutosviestintä.

Viimeisen 15 vuoden aikana olen tukenut yli 60 organisaatiota työn digitalisoinnissa, verkkopalveluiden ja viestinnän kehittämisessä sekä muutoshankkeissa.

Asiantuntemuksessani yhdistyvät viestintä, IT sekä toimivat fasilitointimenetelmät. Intohimojani ovat suurten organisaatioiden haasteiden ratkaiseminen sekä sujuvan digitaalisen työntekijäkokemuksen edistäminen. Tunnen eri teknologioiden, työkalujen ja ekosysteemien mahdollisuudet sekä muiden hyvät käytännöt. Ratkaisujen suunnittelussa hyödynnän palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmäpakkia ja periaatteita.

Konsulttina olen toiminut yli viisi vuotta. Ennen yrittäjäksi ryhtymistä työskentelin North Patrolissa verkkopalveluhankintojen neuvonantajana vuosina 2013-2018. Aiemmassa työhistoriassani olen toiminut mm. viestintäpäällikkönä, intranet managerina ja tiedottajana sekä vetänyt tietojärjestelmien käyttöönottoprojekteja.

Perustin oman yrityksen, koska haluan edistää parempaa työelämää. Mielestäni työn digitalisoinnin tuomat haasteet eivät ole itse teknologiassa, vaan ensisijaisesti teknisen työvälineen soveltumisessa työn prosesseihin ja kulttuuriin sekä jaetuissa käyttötavoissa. Aikana ennen yhtenäisiä tietojärjestelmiä tai pilvipalveluita jokainen työntekijä on periaatteessa voinut tallentaa tietoa ja viestiä omalla yksilöllisellä tavallaan.

Työn digitalisointi vaatii jaettua logiikkaa ja yhteisiä toimintatapoja. Digitaalinen työväline – oli se sitten kollaboraatioratkaisu, intranet tai ERP-järjestelmä – lunastaa hyötyodotuksensa vain, jos seuraavat kaksi tavoitetta toteutuvat:

1. Työväline on suunniteltu ja toteutettu käyttäjälähtöisesti tukemaan liiketoimintaa.
2. Käyttäjät hyödyntävät työvälinettä laajamittaisesti siinä käytössä kuin tarkoitettukin.

Näiden tavoitteiden saavuttamisessa tuen asiakkaitani sekä neuvonantajana että resurssina.

Nykyaikaisissa kollaboraatio-, tiedonhallinta- ja viestintäratkaisuissa niiden suunnittelu, käyttöönotto ja työkulttuurin muutos on iteratiivinen jatkuva prosessi.

Yritykseni nimi, Clair, tarkoittaa selkeää ja kirkasta. Tehtävänäni on selkeyttää tarpeet ja tavoitteet, ja kirkastaa ratkaisut. Väitän, että parhaat lopputulokset syntyvät jaetusta ymmärryksestä, oivalluksista ja yhteistyöstä.

Missioni

Missioni on yksinkertaisesti: Parempi, sujuvampi ja kivempi työelämä!

Periaatteitani

  • Holistisuus - Kokonaisnäkemys.
  • Avartaminen - Sidosryhmien välisestä dialogista syntyy oivalluksia, jotka kantavat.
  • Yhteensovittaminen - Yhdistän käyttäjien tarpeet, liiketoiminnan tavoitteet, organisaation kulttuurin, tiedon ja teknologian mahdollisuudet.
  • Analyyttisyys - Tuotan fiksuja ja toteutettavia ratkaisuja.
  • Yhteistyö - Hyödynnän laajaa verkostoani asiakkaani parhaaksi.

Intranet-asiantuntemus

  • Intranetien parissa vuodesta 2004 mm. toteutus- ja käyttöönottoprojektin projektipäällikkö, päätoimittaja, product owner, sisällöntuotantoverkoston koordinoija, pro gradu -tutkielma intraneteistä kaupunkiorganisaatioissa. Intranet Manager Aalto-yliopistossa 2010-2013.
  • Teknologiariippumaton intranet-konsultti vuodesta 2013. North Patrolissa verkkopalveluhankintojen konsulttina 2013-2018. Konsulttina yht. 44 intranet-asiakasta, mm. Alko, Caverion, Espoon kaupunki, Helsingin kaupunginteatteri, Helsingin yliopisto, Lassila & Tikanoja, Lindström, Tampereen yliopiston fuusio.
  • Intranet-palvelut Suomessa -selvitys 2014, 2016, 2018 (North Patrol)
  • Aktiivinen bloggaaja, yli 120 artikkelia. Intranet-ostajan opas -blogissa v. 2013-2018 ja omassa blogissa.
  • Aktiivinen kouluttaja ja puhuja seminaareissa, mm. Digitaalinen työympäristö ja Työyhteisöviestintä (Alma Talent), Intranätverk.
  • IntraTeam Digital Workplace Benchmark Partner Suomessa.

Teknologiat

Olen ollut mukana projekteissa, joissa on käytetty seuraavia teknologioita/tuotteita: Microsoft SharePoint, Office 365, Teams ja Yammer; Atlassian Confluence, Google G Suite, IBM Connections, Happeo, LumApps, Valo, WordPress, Liferay, Episerver, Drupal, Midgard CMS, Innofactor Prime.

Referenssit

Viimeisen 15 vuoden aikana olen tukenut yli 60 organisaatiota työn digitalisoinnissa, verkkopalveluiden ja viestinnän kehittämisessä sekä muutoshankkeissa.

Lue lisää Referenssit -sivultani.

Tutustu lisää

LinkedIn: Hanna P. Korhonen
Twitter: @hannapkorhonen

Ota yhteyttä!

Puh. 050 56 32 508
Sähköposti: hanna.korhonen @ clairhelsinki.fi

 

Lue lisää ajatuksistani blogistani

helmikuu 19, 2019

Ei enää yhtäkään pieleen mennyttä tietojärjestelmän käyttöönottoa!

Usein kuulee sadattelua epäsopivista tietojärjestelmistä, kauheista käyttöliittymistä ja epäonnistuneista käyttöönotoista. Miksi näin tapahtuu? Mikä tähän johtaa?
tammikuu 15, 2019
IntraTeam Digital Workplace Benchmark

Benchmarkkaa digitaalinen työympäristösi tai intranetisi!

Minulla on ilo ja kunnia toimia globaalin IntraTeam Digital Workplace Benchmarkin partnerina Suomessa. Jo yli 230 organisaatiota on kehittänyt intraansa benchmarkin avulla! Tulosten avulla intranet-tiimi arvioi oman intranetinsä potentiaalisia kehityskohteita ja vertaa intranetiään muiden organisaatioiden sekä oman toimialansa introihin. Tulosten […]
tammikuu 7, 2019
Kuvituskuva

Kevään 2019 intranet-koulutuksia ja -tapahtumia

Mikäli työsi liittyy intraneteihin ja digitaalisiin työympäristöihin, suosittelen katsastamaan seuraavat tilaisuudet kevään seminaari- ja koulutustarjonnasta. Lisäyksiä koulutustarjontaan tulee kevään mittaan vielä touko- ja kesäkuulle!