Asiantuntija

Olen FM Hanna P. Korhonen, itsenäinen työn digitalisoinnin ja viestinnän konsultti. Erityisalaani ovat intranetit, digitaaliset työympäristöt, kollaboraatioratkaisut ja työyhteisöviestintä sekä digitaalisten työvälineiden käyttöönotto, työkulttuurin muutos ja muutosviestintä.

Viimeisen yli 9 vuoden aikana olen tukenut yli 70 organisaatiota työn digitalisoinnissa, verkkopalveluiden ja viestinnän kehittämisessä sekä käyttöönotto- ja muutoshankkeissa.

Asiantuntemuksessani yhdistyvät viestintä, IT sekä toimivat fasilitointimenetelmät. Intohimojani ovat suurten organisaatioiden haasteiden ratkaiseminen sekä sujuvan digitaalisen työntekijäkokemuksen edistäminen. Tunnen eri teknologioiden, työkalujen ja ekosysteemien mahdollisuudet sekä muiden hyvät käytännöt. Ratkaisujen suunnittelussa hyödynnän palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen menetelmäpakkia ja periaatteita.

Konsulttina olen toiminut vuodesta 2013. Ennen itsenäiseksi yrittäjäksi ryhtymistä 2018 työskentelin North Patrolissa verkkopalveluhankintojen neuvonantajana 2013-2018. Aiemmassa työhistoriassani olen toiminut mm. viestintäpäällikkönä, intranet managerina ja tiedottajana sekä vetänyt tietojärjestelmien käyttöönottoprojekteja.

Perustin oman yrityksen, koska haluan edistää parempaa työelämää. Mielestäni työn digitalisoinnin tuomat haasteet eivät ole itse teknologiassa, vaan ensisijaisesti teknisen työvälineen soveltumisessa työn prosesseihin ja kulttuuriin sekä jaetuissa tavoissa tehdä työtä. Aikana ennen yhtenäisiä tietojärjestelmiä tai pilvipalveluita jokainen työntekijä on periaatteessa voinut tallentaa tietoa ja viestiä omalla yksilöllisellä tavallaan.

Työn digitalisointi vaatii jaettua logiikkaa ja yhteisiä toimintatapoja. Digitaalinen työväline – oli se sitten kollaboraatioratkaisu, intranet tai ERP-järjestelmä – lunastaa hyötyodotuksensa vain, jos seuraavat kaksi tavoitetta toteutuvat:

1. Työväline on suunniteltu ja toteutettu käyttäjälähtöisesti tukemaan liiketoimintaa.
2. Käyttäjät hyödyntävät työvälinettä laajamittaisesti siinä käytössä kuin tarkoitettukin.

Näiden tavoitteiden saavuttamisessa tuen asiakkaitani sekä neuvonantajana että resurssina.

Nykyaikaisissa kollaboraatio-, tiedonhallinta- ja viestintäratkaisuissa niiden suunnittelu, käyttöönotto ja työkulttuurin muutos on iteratiivinen jatkuva prosessi.

Yritykseni nimi, Clair, tarkoittaa selkeää ja kirkasta. Tehtävänäni on selkeyttää tarpeet ja tavoitteet, ja kirkastaa ratkaisut. Väitän, että parhaat lopputulokset syntyvät jaetusta ymmärryksestä, oivalluksista ja yhteistyöstä.

Missioni

Missioni on yksinkertaisesti: Parempi, sujuvampi ja kivempi työelämä!

Periaatteitani

  • Holistisuus - Kokonaisnäkemys.
  • Avartaminen - Sidosryhmien välisestä dialogista syntyy oivalluksia, jotka kantavat.
  • Yhteensovittaminen - Yhdistän käyttäjien tarpeet, liiketoiminnan tavoitteet, organisaation kulttuurin, tiedon ja teknologian mahdollisuudet.
  • Analyyttisyys - Tuotan fiksuja ja toteutettavia ratkaisuja.
  • Yhteistyö - Hyödynnän laajaa verkostoani asiakkaani parhaaksi.

Intranet-asiantuntemus

  • Intranetien parissa vuodesta 2004 mm. toteutus- ja käyttöönottoprojektin projektipäällikkö, päätoimittaja, product owner, sisällöntuotantoverkoston koordinoija, pro gradu -tutkielma intraneteistä kaupunkiorganisaatioissa. Intranet Manager Aalto-yliopistossa 2010-2013.
  • Teknologiariippumaton intranet-konsultti vuodesta 2013. North Patrolissa verkkopalveluhankintojen konsulttina 2013-2018. Itsenäinen konsultti vuodesta 2018. Konsulttina yli 50 intranet-asiakasta, mm. Alko, Caverion, Espoon kaupunki, Helsingin kaupunginteatteri, Helsingin yliopisto, Lassila & Tikanoja, Lindström, Purmo Group, Suomen Akatemia, Åbo Akademi.
  • Intranet-palvelut Suomessa -selvitys 2014, 2016, 2018 (North Patrol)
  • Aktiivinen bloggaaja, yli 120 artikkelia. Ks. omassa blogissani ja Intranet-ostajan opas -blogissa v. 2013-2018.
  • Aktiivinen kouluttaja ja puhuja , mm. Intranetin uudistushanke -koulutus (Professio), Sisäisen viestinnän palvelumuotoilu -koulutus (Alma Talent). Katso tulevat koulutukseni ja puheenvuoroni.
  • IntraTeam Digital Workplace Benchmark Partner Suomessa.

Teknologiat

Olen ollut mukana projekteissa, joissa on käytetty mm. seuraavia teknologioita/tuotteita: Atlassian Confluence; Drupal; Episerver; Google G Suite (myös Happeo ja LumApps); Innofactor Prime; IBM Connections; Midgard CMS; MS SharePoint classic ja modern; Microsoft 365 SharePoint, Teams, ja Yammer; Sitecore; Staffbase; WordPress.

Referenssit

Viimeisen yli 9 vuoden aikana olen tukenut yli 70 organisaatiota työn digitalisoinnissa, verkkopalveluiden ja viestinnän kehittämisessä sekä käyttöönotto- ja muutoshankkeissa.

Lue lisää Referenssit -sivultani.

Tutustu lisää

LinkedIn: Hanna P. Korhonen
Twitter: @hannapkorhonen

Ota yhteyttä!

Puh. 050 56 32 508
Sähköposti: hanna.korhonen @ clairhelsinki.fi

 

Lue lisää ajatuksistani blogistani

15.3.2023

Intranetin sisältösuunnittelu moderniin SharePointiin – mitä pitää huomioida?

Intranetin sisältösuunnittelu moderniin SharePointiin eroaa monin tavoin ns. perinteisestä verkkosivuston sisältörakennesuunnittelusta. Mitä siinä pitää huomioida?
10.10.2021

Case Posti: Intranet ja sisäinen some jokaisen postilaisen taskuun

Uudistimme yli 10-vuotiaan intranetin sisältöineen kaikkineen moderniin SharePointiin ja teimme dialogiloikan ottamalla käyttöön Yammerin.
25.1.2021

Case: Purmo Groupille ensimmäinen intranet, yhdeksällä kielellä

Purmo Groupille tuotettiin yrityksen ensimmäinen globaali intranet sattumalta juuri ajallaan tukemaan korona-pandemiaan liittyvää viestintää. Minulla oli ilo toimia projektipäällikkönä tässä toteutusprojektissa. Visuaalinen ja innostava intranet tavoittaa koko henkilöstön (n. 3300) toimistolta tehtaisiin ja palvelee sekä lokaaleja viestinnän tarpeita että globaalia […]