Vaihtoehto SharePointille – Mitä intranet-tuotteita markkinoilla on?
22.8.2024Miten Copilot muuttaa viestintää ja vuorovaikutusta työpaikalla?
Olin viime viikolla puhumassa Profession Copilot 2024 -seminaarissa. Pohdin puheenvuorossani, miten Copilot muuttaa viestintää ja vuorovaikutusta työpaikalla.
Copilot Microsoft 365:lle toimii arjen assistenttina kenelle tahansa tietotyöläiselle kolmella keskeisellä tavalla: sisällöntuotannon tueksi, ymmärtämisen tueksi ja työn koordinoinnin tueksi. Copilot voi esimerkiksi laatia aihioista asiatekstin tai kääntää sen ranskaksi. Copilot auttaa ymmärtämään, mitä aiheesta XYZ on organisaatiossamme keskusteltu, tai mikä oli pitkän sähköpostiketjun pääpointti. Copilot vinkkaa, mikä tänään on olennaista, tai miten voisin valmistautua tehtävään.
Mutta voiko se mullistaa viestintää ja vuorovaikutusta työpaikalla? Siis ihmisten välistä viestintää ja vuorovaikutusta?
Väitän, että mahdollisesti ainakin seuraavilla neljällä tavalla.
1. Ajattelutavan muutos
Copilotin käyttöönotto M365:lle vaatii ajattelutavan muutosta. Me huippuasiantuntijat olemme tottuneet tekemään asioita itsenäisesti. Mitä tehtäviä voisin delegoida Copilotille? Aloitanko uuden asian luonnostelun ja työstämisen aina Copilotilla? Kysynkö aina ensin Copilotilta? Tai aloitanko työpäiväni kysymällä Copilotilta, mihin minun tänään tulisi keskittyä? Tämä saattaa tuntua vieraalta, kun työuraa on takana jo parikymmentä vuotta ja tottunut tekemään asioita itsenäisesti. On vaikea päästää irti. Copilotin käyttöönotto vaatii ajattelutavan muutosta.
Ehkä nuorempi kollega voisi hyötyä enemmän: saada vinkkejä, kuinka aloittaa jokin uusi tuntematon tehtävä, kuinka päästä alkuun.
Nuorelle, alfa-sukupolvelle (2010 jälkeen syntyneille) Copilot voikin olla luonteva tapa pyytää neuvoja. Copilotin kanssa sparrailu kännykän kautta voi olla varsin luontevaa. Ei tule noloja tilanteita, eikä tarvitse kerätä rohkeutta soittaa vanhemmalle kollegalle. (Me vanhemmat sukupolvet kysyisimme kollegalta.)
Copilotilta kollegan sijaan kysyminen saattaa kuitenkin vähentää sosiaalisia ihmiskontakteja. Mitä tämä tarkoittaa yhteistyölle ja kulttuurille työyhteisöissämme?
2. Muutoksen laajuus epäselvä
Copilotin käyttöönotto on valtava työtapojen muutos. Mutta muutoksen mittakaava, jonka Copilot tuo ihmisten väliseen viestintään ja vuorovaikutukseen, on tässä vaiheessa vielä epäselvä.
Tällä hetkellä Copilot toimii yksittäisen työntekijän arjen assistenttina. Tässä mielessä se ei tuo muutoksia organisaation ja tiimien yhteisiin toimintatapoihin ja prosesseihin, joiden muuttaminen on tyypillisesti aikaa vievää, joskus raskaita ja hankaliakin muutoksia.
Eräs asiakkaani oli sitä mieltä, että Copilotin käyttöönotto organisaatiossa on ”ehkä pienempi muutos kuin Teamsin käyttöönotto”.
3. Aitouden merkitys?
Missä määrin on moraalis-eettisesti hyväksyttävää tuottaa organisaation viestintää tekoälyn avulla? Onko hyväksyttävää generoida tekoälyllä toimitusjohtajan sisäinen tervehdysvideo tai viikkokatsaus, jossa hyödynnetään johtajan ääntä, kuvaa ja eleitä oikeankaltaisesti, mutta jossa ei oikeasti esiinny toimitusjohtaja?
Toisaalta, toimitusjohtajalle kirjoitetaan valmiiksi puheita ja blogipostauksia. Missä määrin deep fake -video olisi moraalis-eettisesti erilainen tuotos?
Mielestäni tilanne olisi ongelmallinen, jos/kun saisin tietää, että video on generoitu tekoälyllä. Tämä murentaisi luottamuksen perustan: Eikö toimitusjohtajalla ole meille aikaa? Onko hän oikeasti jotain muuta mieltä kuin videolla?
Vastareaktiona tekoälyllä generoidun materiaalin tulvalle voimme jonkin ajan kuluttua kokea aitouden uuden arvostuksen. Ilman tekoälyä luotua, vain ihmisen luovan työn tulosta, voitaisiin alkaa arvostaa aivan eri tavalla. Suhtaudutaanko ihmisen itse tuottamaan sisältöön kohta outoa poikkeuksena? Ja siitä kymmenen–kahdenkymmenen vuoden päästä, kokeeko ihmisen itse tuottama sisältö aivan uuden renessanssin?
4. Mullistus hiljaiselle tiedolle?
Ponnisteluistamme huolimatta emme me ihmiset ole aiemmin onnistuneet tehokkaasti ja kattavasti tallentamaan hiljaista tietoa ja taitoa yksittäisiltä henkilöiltä koko organisaation jaettuun muistiin ja käyttöön.
Tekeekö Copilot sen jatkossa puolestamme, kun se rekisteröi kaiken vuorovaikutuksen ja informaation M365-ympäristössämme? Tarkoittaako tämä siis sitä, että kaikesta toiminnasta M365:ssä syntyy ympäristön avustamana organisaatiomme yhteinen hiljaisen tiedon tallenne?
Vaikka ei vielä täysimittaisesti, mutta mahdollisesti koko ajan kattavammin?
Ihmisen on vaikea sitä hahmottaa ja hyödyntää, mutta Copilot voisi ratkaista haasteen tarjoamalla luonnollisen kielen käyttöliittymän informaation louhintaan.
Entä tulevaisuudessa: voiko Copilotin tai muun tekoälyn konenäkö kehittyä niin hyväksi, että se voi rekisteröidä myös fyysisen työn taidot? Voisiko mestarin ja kisällin välillä siis toimia tekoäly, ajasta ja paikasta riippumatta?