Onko Viva-aloitussivu uusi intranetin etusivu?
27.9.2023Copilot(kin) käyttöön muutosjohtamisen menetelmin
3.4.2024Kuinka varmistaa intranetin sisällön ajantasaisuus?
Intranetien tärkein "ominaisuus" on sen sisältö. Ja hyödyllisen intranetin sisältö on olennaista, ajantasaista, löydettävää ja ymmärrettävää. Mutta miten tuo sisällön laadukkuus oikein voidaan varmistaa ja laadukkuutta ylläpitää? Kuinka pistää SharePoint-intranetin sisällöt kuosiin ja niin sanotusti rämettymisenesto päälle?
Kävin SPUGFI:ssä eli Suomen SharePoint-käyttäjäyhteisön tapaamisessa kertomassa oppeja ja vinkkejä SharePoint-intranetin sisällön organisointiin, tuottamiseen, hallintaan, ylläpitoon ja ajantasaisuuden varmistamiseen. Näkökulmana oli erityisesti sisältötyön johtaminen.
Ohessa puheenvuoron tallenne.
Puheenvuorossa käsittelin mm. seuraavia kysymyksiä:
- Mitä kannattaa huomioida jo intran suunnittelu- ja rakennusvaiheessa?
- Miten vastuuttaa ja organisoida sisällöntuotanto ja ylläpito (hallintamalli)?
- Voiko sisällöltään rämettyneen intran "korjata" (vai pitääkö kaikki tehdä uusiksi)?
- Miten varmistaa sisällön ajantasaisuus myös jatkossa?
- Mitä teknisiä keinoja SharePoint tarjoaa sisällönhallinnan tueksi?
Mielestäni seuraavat neljä seikkaa ovat olennaisimmat, jotta intranetin sisältö on laadukasta ja ajantasaista:
1. Intranetin rooli/positio/tehtävät
Varmista, että koko henkilöstöllä on sama ymmärrys siitä, mitä sisältöä intranetissä on ja mitä ei ole. Niin sisällöntuottajilla kuin koko henkilöstölläkin tulee olla jaettu ymmärrys siitä, mitä tarkoituksia varten intranet on olemassa (ja mitä ei?). Jollei tämä ole selkeää, intranetistä saatetaan pyrkiä etsimään asioita, joita siellä ei ole - tai vaikka Teamsistä etsitään ohjeistuksia, jotka ovatkin intranetissä.
2. Vastuut, osaaminen ja resurssit
Varmista, että kaikelle sisällölle on vastuuhenkilöt ja resurssit. Vastuuhenkilöiden nimittämisestä ja heidän resursseistaan vastaa sisällön businessomistaja, esimerkiksi HR-johtaja vastaa siitä, että myös intranetissä HR:n politiikat, ohjeet ja palvelut ovat asianmukaisia, palvelevia ja ajantasaisia.
Varmista, että vastuuhenkilöillä on ymmärrys vastuistaan sekä osaaminen ja resurssit niiden toteuttamiseen. Jos intrassanne on sisällöntuottajia, jotka päivittävät sisältöä harvoin, varmista, että heidän osaamisensa pysyy riittävällä tasolla. Harvoin käytetty osaaminen unohtuu ja samalla myös SharePoint alustana kehittyy. Tällaisissa tilanteissa voisi myös pohtia, voisiko sisällöntuottajaverkostoa hieman kaventaa -- toki moderni SharePoint on hyvin helppokäyttöinen, jahka muutamat toimintalogiikat ovat sisäistettyjä.
3. Rakenneratkaisut
Varmista, että rakenteet - kuten sivustoarkkitehtuuri, metatiedottaminen, kirjastonäkymät, muistuttajat - tukevat sisällön helppoa ylläpitoa. Intranet-palvelun ja -alusten tekniset rakenteet siis tukevat helppoa sisällöntuotantoa ja fasilitoivat ajantasaisuutta. Esimerkiksi sisältöarkkitehtuuri on niin looginen, että uuden sisällön sijoituspaikkaa ei tarvitse useampaan kertaan pohtia. Tai että globaalien metatietojen valikoima vastaa nykytilaa, esimerkiksi ne eivät haise vanhalta organisaatiorakenteelta.
Varmista, että myös loppukäyttäjät voivat antaa palautetta, ja että palautteen käsittelyyn on toimiva prosessi. Palautteenanto voi olla viestejä, kyselyvastauksia tai vaikka peukuttamista.
4. Kulttuuri ja motivaatio
Varmista sisällöntuotantoon yhteiset pelisäännöt, luo rutiineja, vahvista yhteisen tekemisen kulttuuria, kuuntele ja osallista kehittämiseen, kehitä etukenossa, innosta sekä ylläpidä ymmärrystä sisällön merkityksestä. Intranetin päätoimittajana tai product ownerina luo ihmeessä yhteistyötä ja rutiineja tukemaan sisällön ylläpitoa. Ne pitävät momentumia yllä ja fasilitoivat vastuunkantoa.
Ja muistuta kaikkia sisällöntuottajiaan heidän tärkeästä työstään: ajantasainen, ymmärrettävä sisältö helpottaa joka ikisen kollegan työpäivää ja vähentää aivotyön kuormitusta. Olet sisällöntuottajana hyvinvointia ja terveyttä edistävässä tehtävässä!
Haluatko oppia aiheesta lisää?
Pidän aiheesta myös päivän koulutuksen Profession kautta. Seuraava toteutus on 18.4.2024, ks. tarkemmat tiedot Intranetin sisältö ajan tasalle -koulutuksen sivuilta ja ilmoittaudu mukaan!